perjantai 27. helmikuuta 2015

Uusi karvainen asukki

Eilen tuli viikko täyteen siitä kun taloon muutti uusi karvainen asukki :)
Perheenlisäykseksi saimme tällä kertaa kissan. Hänen nimensä on Sheba ja ikää on kolme vuotta.


Sheban aikasemmat omistajat joutuivat luopumaan hänestä ja niin me päätimme antaa tälle sharmikaalle pojulle kodin. Sheba pitää paljon ihmisistä, mutta on vielä aika arka. Arkuus on kuitenkin ymmärrettävää varsinkin kun samassa talossa asustaa vasta 9kk oleva pikkukoira.
Luca haluaisi ihan hirvittävästi tehdä lähempää tuttavuutta Sheban kanssa, mutta Sheba on toista mieltä. Asia johtuu varmaankin siitä, että Luca on vähän liiankin innokas kaveri...
Siksi olemme rajanneet osan talosta Sheballe ja loput on sitten Lucan aluetta :)

Sheba on viikon kuluessa saanut paljon rohkeutta ja uskaltaa jo aina silloin tällöin tulla katsomaan Lucaa aidan toiselle puolelle. Luca vain on siitä niin innoissaan, että pelästyttää käytöksellään kissan pois.
Sheba on myös valloittanut mummuni sängyn ja tuleekin parhaiten juttuun juuri mummoni kanssa, sillä mummon huone kuuluu "Sheban alueeseen" ;)


Tällä hetkellä Sheba tulee paremmin juttuun kanieni kanssa kuin Lucan kanssa. Johtuen varmaankin siitä että kanit ovat reilusti rauhallisempia kuin huligaani Luca xD
Sunnuntaina minun ja Lucan (ja varmaankin myös kanien) pitää palata takaisin Etelä-Pohjanmaalle syysloman loppuessa. Viimeistään silloin Sheba pääsee sitten kaikessa rauhassa tutustumaan koko kämppään, kun yli-innokas karvakorva on muilla mailla.


Enköhän minä päivittele sitten myöhemmin lisää Sheban ja muiden karvakorvien kuulumisista ja yhteiselosta! :D

<3 Erica
    Luca
     Sheba
Kanit: Damon ja Lexie

lauantai 21. helmikuuta 2015

Kansallisromantiikkaa Ilmajoella

Koulullamme on ollut tapana pitää joka vuosi teemapäivä, joka toimii samalla koulun avoimien ovien päivänä. Tänä vuonna teemana oli kansallisromantiikka.
Kansallisromantiikka aikakautena ajoittuu suunnilleen 1800-luvun loppuun ja 1900-luvun alkuun. Tänä aikana suosittiin kansallisia aiheita, sekä kansallisuusaatteen värittämää romantiikkaa taiteesta kirjallisuuteen.

Teemapäivää varten jokainen ala kantaa kortensa kekoon, esim. maalarit maalaavat seinille aiheeseen sopivia teoksia ja me puvustajat ompelemme aikakaudelle tyypillisiä asuja. Tarkoituksena on saada vietyä koko koulu kansallisromantiikan aikaan. Kaikki niin opiskelijat kuin opettajatkin pukeutuvat teeman mukaisesti.

Kuvassa olevat asut ovat ommelleet
1I13ROT-ryhmän opiskelijat.
Eli luokkaa ylemmällä olevat opiskelijat. 
Esillä oli mm. pukuja joita olemme ommelleet Ilmajoella kesällä esitettävään oopperaan, joka sijoittuu kansallisromantiikan ajalle, sekä opiskelijoiden tuomia vanhoja tavaroita, kansallipukuja ja muuta teemaan liittyvää.

Eri paikkakuntien kansallispukuja.
Oikeassa yläkulmassa myös yksi feresi.
Tämä asukokonaisuus on kokonaan
minun ompelemani ja se
on tehty mainitsemani oopperan
lapsikuoroa varten. 
Yhteen luokistamme oli rakennettu ja sisustettu esimerkit kolmesta erilaisesta asunnosta tuolta ajalta.
Minusta toteutus oli onnistunut hyvin :)

Talonpoikaisperheen koti

Taiteilijan asunto

Hienoston koti
Itse sain mahdollisuuden pukeutua wanhojen tanssipukuuni taas pitkästä aikaa :) Jo lukioon mennessäni tiesin, että haluan vanhanaikaisen puvun enkä sellaista nykyaikaista tyllihörselökermakakku unelmaa. Mielestäni wanhojen tanssien ideana on juuri se, että sinne laitetaan joku vanhan tyylinen mekko. Minusta siitä päivästä on väännetty joku ihmeen prinsessapäivä ja sen alkuperäinen idea on unohdettu lähes kokonaan...
Mutta tässä minun ylpeyteni, jonka minä suunnittelin ja äiti sitten aika pitkälti toteutti. Minä olin tietenkin apuna ;)



 Kaverien kanssa todettiin, että mä olisin hyvin voinut soluttautua tuonne hienosto kämppään x)
Lainassa mulla oli kaverini Elinan musta peruukki, johon sain luvan tehdä kampauksen. Tän hetkinen oma tukkani kun ei oikein sopinut aikakauteen, niin piti turvautua "lainatukkaan" ;P

Oli muuten ensimmäinen kerta kun pidin peruukkia. Kokemus oli vähän kuin olisi ollut hyvin lämmin ja useamman koon liian pieni pipo päässä xD
Peruukin piti meinaan olla aika kireällä, että se pysyi paikoillaan. Varsinkin kun peruukki oli suuren hiusmääränsä takia aikas painava.

Koululla oli myös oppilaiden pitämä pieni kahvio, jossa oli oikein pöytiin tarjoilu! Uskoisin, että sitä pitivät Seinäjoen kokki/tarjoilija linjan opiskelijat. Pistäydyimme siihen kahvikupposelle vanhempieni kanssa, jotka tulivat ilokseni käymään koulullani, vaikka heillä onkin hieman matkaa Etelä-Pohjanmaalle :D


Aivan ylisöpö!
Leivos maistui aivan yhtä hyvälle, kuin miltä se näyttää :3 
Tähän loppuun vielä kiitokset ja ylistykset minun aivan ihanalle kaveriporukalleni, jotka tekevät koulunkäynnistä niin niin paljon hauskempaa!

Koko porukka pukeutuneena teemapäivään!
Taru, Janniina, Mira ja Elina
ootte niin sassyyy! ;P
 Nyt sitten viettelemään hiihtolomaa kotosalle Lempäälään! Keli tosin ei ole kovin talvinen...

<3 Erica 

maanantai 16. helmikuuta 2015

Ystävänpäivä herkutellen ;)

Minun ystävänpäiväni sujui hyvinkin rauhallisissa merkeissä, ihan vain perheen kanssa :)
Olin viikonloppuna käymässä kotona, jonka takia tämä postauskin tulee vasta jälkikäteen. Unohdin meinaan kamerani USB-piuhan tottakai Pohjanmaalle....

Koska minulla ei ollut erikoisempia suunnitelmia, niin päädyin leipomaan ystävänpäivän kunniaksi jotain hyvää. Päädyin kuppikakkuihin, koska ne ovat minun bravuurini ja pidän niistä kovasti :3 Lisäksi ne ovat todella söpöjä!

Kuppikakut saivat kyytipojakseen "vähän" muunnellulla ohjeella (jonka keksin suurimmaksiosaksi päästäni) tehdyt mansikkamargaritat. Olkoon niiden nimi vaikkapa "Mansikka muiskaus" ystävänpäivän teemassa ;)



Kuppikakkujen taikina oli hyvin simppeli "perusmuffinitaikina" ja päällä on makua ja makeutta tuomassa vaniljakreemi. Koristeena sokerimassa sydän ja sulatettua suklaata. :P
Innotuksen hain kirjasta nimeltä "Syötävän suloiset kuppikakut".

Tuo pakastemansikka on aika koominen korite,
mutta minulla ei ollut valitettavasti
tuoreita kädenulottuvilla xD 

"Mansikka muiskaus"
- mansikkasosetta 
- mansikkalikööriä n.2cl
- vodkaa n.2-3cl
- sokerilientä
- lantrinkia esim. tonic
tai sprite
 
Aineiden tarkkoja määriä en valitettavasti muista, mutta mikäli haluat kokeilla
niin tee drinksusta vapaasti omannäköisesi ;) 
                                


<3 Erica 

maanantai 9. helmikuuta 2015

Jotain söpöä ystäville!

Helmikuussa riittää juhlittavaa; on Runebergin päivä, ystävänpäivä, laskiainen. 
Ensi lauantaina (14.2.) on aika muistaa ystäviä. Minusta heitä tulisi kuitenkin muistaa jokapäivä sillä ystävät ovat korvaamattomia. Heidän kanssaan voin jakaa arjen ilot ja harmit, sekä ne erikoiset juhlapäivätkin :) 

Ystävänpäivä on perinteisesti täynnä kaikkea vaaleanpunaista ja söpöä . Täytyyhän vuodessa olla ainakin yksi päivä jolloin ylisiirappisuus on sallittua ;) 
Niinpä minäkin haluan muistaa ystäviäni  söpöillä itsetehdyillä korteilla. Toivottavasti hekin pitävät näitä söpöinä :3
Ystävänpäivän värisuora ;) 


Tämä yksilö on ehdoton lempparini :) 





Tui tui :3
 Tällaiset luomukset menevät jakoon ystävilleni tällä viikolla, jotta ehtivät lauantaiksi perille :)
Miten te ajoitte muistaa ystäviä tänä vuonna?

<3 Erica  

maanantai 2. helmikuuta 2015

Hot pepper red hair

Nyt kun olen ehtinyt jo itse totella tähän uuteen tukkaan, niin voin laitella siitä päivitystä tännekkin! ;)
Kävin siis vähän aikaa sitten parturissa ja olin harkinnan jälkeen päättänyt tehdä jotain radikaalia. Tukkaan tuli täysin uusi malli ja väri. Kyllä vähän jännitti...
Tässä kuva juuri ennen puliin lähtöä:


Ja tässä kuva heti kampaajakäynnin jälkeen: 


Voin sanoa, että totutteluun meni hetki, koska minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin lyhyitä hiuksia! Aluksi oli kokoajan hassu fiilis kun en tuntenut mun hiuksia :p
Mutta hyvää tuo lyhentäminen teki tukkani kunnolle, se on pakko sanoa (:
Tukka kun alkoi olla aika pahassa kunnossa...

Vielä muutama kuva lopputuloksesta:

Pahoittelen krääsää kuvan etualalla...
 Minulla on ollut aikaisemminkin toinen puoli päästä leikattu niin lyhköiseksi, että korva näkyy, mutta silloin toinen puoli jätettiin täysmittaiseksi. Jonka ansioista tuntui ja näytti siltä, että minulla oli pitkät hiukset. Noh, nyt lähti sitten toiseltakin puolelta enemmän.

Lävistyksetkin pääsevät nyt kunnolla esille! :D 

Ja sitten vielä takaa
Mitäs mieltä olette? Oliko parempi ennen vai jälkeen? 
Väristä tuli ainakin juuri sellainen kuin halusinkin ja olen myös tykästynyt malliin :) 
Tukan helppohoitoisuus pääsi myös yllättämään! 

<3 Erica